1. Luentopäiväkirja – TVT pedagogisena välineenä

Kurssin alkaessa tunsin heti pudonneeni kärryiltä. Olen aina pitänyt itseäni suhteellisen taitavana tietotekniikan käyttäjänä, mutta yhtäkkiä tuntui kuin kaikki aiemmin oppimani tieto olisikin aivan turhaa. Nyt puhuttiinkin tietotekniikasta oppimisvälineenä. Aiemmin tietotekniikan sovellukset ovat olleet minulle lähinnä viihdettä, enkä ollut tullut ajatelleeksi miten teknologiaa voisi hyödyntää opetuksesta. Aluksi asenteeni kurssin aihetta kohtaan olikin melko negatiivinen, mutta kurssin edetessä tajusinkin miten tärkeä rooli teknologialla onkaan nykyaikaisessa opetuksessa.

Ensimmäisten luentojen aikana tajusin, miten vähäistä omissa aiemmissa opinnoissani teknologian käyttö olikaan ollut. Luentojen aikana käydyissä keskusteluissa tuli esille, että joidenkin koulussa teknologiaan oli panostettu enemmän, kun taas itse olen käyttänyt esimerkiksi tietokonetta oppimisen välineenä ainoastaan yläkoulussa ja lukiossa vapaaehtoisilla tietotekniikan kursseilla. Kun erilaiset teknologian laitteet ja sovellukset alkoivat kurssin myötä tulla tutummaksi, alkoi samalla myös käsitykseni teknologian tuomista mahdollisuuksista opetuksessa laajentua. Ipadeja ei käytetä sittenkään vain sen vuoksi, että niiden käyttäminen on mukavaa, vaan esimerkiksi siksi, että kyseiseen laitteeseen on saatavilla useita eri sovelluksia joiden avulla opetuksesta voi tehdä erilaista, uudenlaista ja oppilaille miellekkäämpää.

Yksi tunneilla esille tulleista ja meidän oppilaiden keskuudessa keskustelua aiheuttanut aihe on opettajien kouluttaminen teknologian saralla. Kurssin aikana meille opiskelijoille tuli varmasti hyvin selväksi se, että teknologialla tuettu oppiminen on nykyään pinnalla oleva asia, eikä teknologiaa enää voi nykymaailmassa sivuuttaa opetuksesta puhuttaessa. Nykyään teknologian käytön opettelu onkin opettajille todella tarpeellista, ellei jopa välttämätöntä. Kurssin alussa en vielä ymmärtänyt täysin mitä teknologialla tuetulla opetuksella tarkoitetaan, joten käsitykseni asiasta oli aivan väärä, enkä osannut kuvitella teknologiaa tärkeässä roolissa tulevassa ammatissani. Nyt kuitenkin kurssilla opittujen asioiden pohjalta voisin jopa väittää, että yksikään opettaja ei voi nykyään (tulevaisuudesta puhumattakaan) sivuuttaa täysin teknologian sovelluksia opetuksessaan.

Tietenkin teknologiasta oppimisvälineenä löytyy myös huonojakin puolia. Petri Riikosen kirjoittamassa artikkelissa (http://www.tiede.fi/blog/2012/09/15/miksi-koulussa-pitaa-muistaa-vaikka-kaikki-loytyy-netista/) tuodaan esille näkökulma, jonka mukaan tietotekniikan käytön myötä opetuksessa unohdetaan se seikka, että asioita pitäisi oppia myös muistamaan, eikä lapsia tulisi opettaa vain etsimään tarvitsemaansa tietoa netistä. Ymmärrän Riikosen näkökulman erittäin hyvin, sillä on tosiasia, että tietyt perusasiat tulee oppia aivan itse muistamaan, jotta esimerkiksi normaali arkielämä olisi sujuvampaa. Toisaalta, nykyään tietoa on saatavilla hurja määrä, eikä kaikkien tarvitse muistaa kaikkea ulkoa. Sitä paitsi,  käyttää moneen tarkoitukseen, joihin tiedonhaku internetistä kuuluu vain pienenä osana.

Tiivistetysti voitaisiin sanoa, että vaikka en koskaan ole ollut teknologian suurin ystävä, olen kuitenkin kurssin aikana oppinut hahmottamaan, kuinka tärkeää on opetella käyttämään tietotekniikan sovelluksia, sillä tulen väistämättä tarvitsemaan niitä tulevassa ammatissani, halusimpa sitä tai en.

-Elina

Leave a comment